skip to Main Content
Postbus 43, 3840 AA Harderwijk | info@woonwijs-hw.nl
Postbus 295, 3850 AG Ermelo | info@degroenedraad-ermelo.nl

Het onderwerp Overlast en leefbaarheid leverde huurdersraad Woonwijs een historisch hoge opkomst op tijdens de jaarvergadering op 27 mei

Meldpunten verwarrend

HARDERWIJK Dat het thema ‘Overlast en leefbaarheid’ van Huurdersraad ‘Woonwijs’ leeft onder de huurders, bleek maandag tijdens een grote opkomst. De grote zaal van De Kiekmure zat vol met huurders en organisaties die iets te maken hebben met de aanpak van overlast en leefbare wijken.

Theatergroep ‘Kwartet’ voert een aantal sketches op met verrassende overlastsituaties. Zoals Klaartje, een zogeheten ‘verwarde’ persoon, die rommel uit de buurt verzamelt maar ook zelf overlast ervaart van haar buren. ‘Klik-klak’-geluiden van schoenen, wc-geluiden bij elke verdieping, de onvriendelijke manier waarop ze wordt aangesproken. Tenslotte moet ze haar huis uit. ,,Is dit de oplossing, Klaartje uit haar huis? Waar gaat ze heen?’’ vraagt gespreksleider en maatschappelijk werker Mustafa Dogan aan de zaal. ,,Zij en haar buren hebben overlast van elkáár. Dat gebeurt in onze buurt ook’’, zegt een vrouw. Een ander zegt: ,,Ik was eerst bang voor een buurman die ‘de nodige pilletjes’ slikt. Maar nu ik hem beter heb leren kennen, ben ik niet meer bang en is er wat contact.’’

BEGRIP Elkaar leren kennen, is de belangrijkste boodschap van UWOON, gemeente, politie, ZorgDat (buurtbemiddeling) en maatschappelijk werk. Directeur van UWOON Moniek van Balen: ,,Dan begrijp je de overlast in ieder geval beter. De overlast is hiermee niet altijd gestopt. Daar zijn dan de instanties voor.’’ Omdat het lastig blijkt om elkaar zomaar beter te leren kennen, hebben UWOON, gemeente en ZorgDat in de wijk Stromenwaard een project gestart om cohesie via kinderen voor elkaar te krijgen. Als kapitein van de wijk mogen ze om de beurt hun ‘droomproject’ uitvoeren. Uit de zaal komen klachten, dat men van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Of helemaal niet weten bij wie ze welke klacht moeten melden. Maarten Janson, buurtbemiddelaar van ZorgDat, erkent dat hier nog veel kan verbeteren. ,,Buurtplatforms weten wel waar ze precies moeten zijn’’, oppert hij. Wethouder Jeroen de Jong zegt, dat de gemeente aanspreekpunt is voor overlast door ‘zorgmijders’ en dak- en thuislozen.

VOORBEELD Hij noemt als voorbeeld, dat een iemand uiteindelijk is verplaatst naar buiten de bewoonde wereld. Dogan heeft in zijn woonplaats goede ervaringen met één aanspreekpunt in de straat, speciaal voor een ‘verwarde’ buurman. ,,Zij heeft een lijntje met de GGZ. Buren die overlast hebben of zich zorgen maken over deze buurman, hoeven maar een appje naar haar te sturen en zij regelt hulp van de GGZ die dan ook komt.” De politie vertelt dat het landelijk Meldpunt in de maak is, waar iedereen met welke vorm van overlast dan ook, in de toekomst terecht kan.

Zojuist werd bekend dat het kabinet de komende paar jaar extra miljoenen vrijmaakt voor gemeenten om mensen met psychische problemen in hun thuisomgeving beter te begeleiden. Vanaf 2020 krijgen gemeenten een rol bij het verplicht behandelen in de thuisomgeving van verwarde inwoners.

Uit: Het Kontakt 29-05-2019, Mieneke Braakman

Back To Top
X